Inspirerande fotosajter!


Jag tror att det är nyttigt för den persoliga utvecklingen att man tittar både mycket och ofta på andra fotografers foton, och funderar lite på hur de har tänkt och gjort i sitt bildskapande. :-)

Jag får dock erkänna att jag oftast bara tittar på motiven när jag söker inspiration, men ibland kan man även få fram de så kallade Exif-uppgifterna om fotona - och de kan vara enormt lärorika att också titta närmare på!! Där får man nämligen veta inte bara vilken kamera fotografen har använt sig av, utan även hur alla inställningarna var när fotot togs. :-)

Här är mina favoritställen när det gäller att både kunna titta på fina foton och få tillgång till Exif!

1: Fotosidan.se

2: Flickr.com

På Fotosidan klickar man fram fotot, och väljer sedan fliken som heter "Bildinformation" (finns under fotot, lite till vänster). På Flickr klickar man (givetvis...) också fram fotot, därefter letar man upp länken "More properties" (finns i kolumnen till höger om fotot) och klickar på den. 

Titta och läs, och ta med ny kunskap + sprudlande inspiration ut på din nästa fotosession!! :-D



/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Kerstin

Tack för tipsen. Så långt har jag inte kommit att jag börjat kolla hur andra har inställningarna på kameran. Men tids nog kommer det också. :)

Fantastisk närbild. Du är grym på foto!

Ha en fin fredag.

2010-05-07 @ 13:03:50
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Anki N

Men då – vad du flyttar, hoppas du finner dig till rätta snart o får ro…haha. Kanske skulle jag med satsa på flytta lite IGEN…nåväl jag har varenda av dina sidor i mina favoriter så jag har full koll!! ler.

Du har köpt tidning…låt mig gissa….oh fnissa…tror de börjar på T..ara…Okey, vad tycker du? ((erkänner jag har inte hunnit läsa eller kolla så mycket mer än sist)). Här är storm idag (näsan) o regn kom de också en dröse i natt. Släppte hästarna på grönbete i början på veckan men nu vet i tusan om jag inte tar in dom inatt så de inte blåser bort för mig. I händelse av att du ser hästar som viner förbi i luften, tänk på att de kan vara mina.

Kramiz Anki N

2010-05-07 @ 15:28:15
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Jane

Helt underbar bild och text - härligt med ett gott skratt!

Jag håller fullständigt med dig, gillar oxå Fotosidan, som inspirationskälla - även när det gäller mitt måleri. Inte så att jag målar av dem men jag får idéer av att titta mycket på andras bilder ...

Köper dessutom alla fototidningar jag kommer åt till min plånboks förskräckelse :)

2010-05-07 @ 15:49:13
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: anki

snygg bild :) och roliga bubblor som vanligt..



jo man lär sej mycket genom att titta på andras foton :-) sällan jag läser EXIF infon,



ha en skön kväll

2010-05-07 @ 17:18:56
URL: http://engstromsfoto.se
Postat av: Fanny

Svar: Åh tack så jättemycket! Jag ska hälsa modellen också! (=

2010-05-07 @ 17:20:42
URL: http://dettrorjag.blogg.se/
Postat av: mimmi

Ha ha .. var du så nära de små myror att de började att prata bak om ryggen på dig ;)

Det var ett kanon bra foto :) härligt att se de två stå mot varandra och små prata ;)

Det är jätte roligt att se på andras bilder och som du skriver även få veta vilka inställningar de har :) många gångar så frågar jag just om detta när jag ser en bild som jag gärna skulle vilja härma efter och fota :)

2010-05-07 @ 17:38:28
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Pialotta

va bra du länkar till sidor som de här:)

Jag är på jakt efter ännu en kamera nu. Vill ha med objektiv som kan ta längre avstånd och macroobjektiv.

Kanske blir det en kamera, kanske inte.. ska gå upp till staden och kolla in lite. Bra om man kan få experthjälp oxå på köpet.

Finfina myrbilder:)))))

Ha de.. gott .. vi syns när vi hörs;)

2010-05-07 @ 17:50:38
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Marianne

Hej

Som vanligt blir jag glad över dina bilder som du gör så kuliga.

När jag slutade jobba förra hösten lovade jag mig själv att gå en fotokurs. Motiven har jag runt omkring mig, det är bara tekniken som fattas. Men bygget av lillstugan har tagit mycket tid och pengar. Men nu jäklar när den är klar ska jag köpa en ny kamera och då äntligen kan jag börja min hobby.

T.v får alla hålla tillgodo med mina amatörfoton.

Ha en bra fredagkväll.

2010-05-07 @ 19:25:12
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Therése

jag kikade in på flickr för att se vad du har för inställningar, men där kunde man minsann inte få veta mer ;-)

visst är det bra med infon, men det var ett tag sedan jag kollade sånt. borde bli bättre på det dock för jag känner mig för tillfället lite lost.

2010-05-08 @ 08:33:11
URL: http://www.vilja-vara.blogspot.se
Postat av: annette

Tips ang. Din fråga.



Med tanke på alla Dina fantastiskt fina bilder så vore ett tips att Du ibland la ut inställningarna Du haft på Dina bilder, det tror jag skulle få Din blogg att bli en ännu mera fotoblogg än det är idag, om det kan bli bättre;)

Den här bilden är ju t.ex helt fantastsik med tanke på hur små dom där små myrorna är i verkligheten, sådan ypperlig skärpa!

annette

2010-05-08 @ 12:04:32
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Samuel

Två myror, en stack....

Två bagare, en smet....



Dom va inte så torra va ?! ;)

Du har snickrat ihop en riktigt underhållande sida.

Tack o bock för att du delar med dig av alla fina bilder...

// samuel

2010-05-08 @ 20:01:04
URL: http://samueljacobsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0