Skrämmande fakta...


Efter att ha varit försedd med en ny stegräknare i snart en hel vecka, har jag nu konstaterat att det kanske trots allt inte var så stora fel på min gamla...? Eller så stänger den här nya också av sej emellanåt - eller låter bli att registrera si så där vart tredje steg...? 8-X 

Mera troligt är förstås att jag faktiskt rör mej mycket mindre än vad jag tror att jag gör... <:-I

Ett genomsnitt för de sex första dagarna med nya stegräknaren, visar på måttliga 7500 steg/dag... Suck! Jag som var bergis på att jag gick minst 10 000 steg varje dag, och därför enkelt skulle få ihop de där 12 000 stegen som ett dataprogram har rekommenderat mej att jag ska ta - varje dag. (Det antalet har jag förövrigt inte lyckats komma upp i en enda gång under dessa sex dagar... Host!!!).

Om jag skulle ta och skaffa mej ett högre skrivbord...? Så jag i fortsättningen kan stå upp, när jag håller på med datorn och bloggen!? Då skulle jag ju kunna gå och hoppa lite på stället samtidigt - eller åtminstone vicka lite lätt på höften emellanåt...? <:-)

Å andra sidan - hur många steg tar inte en nyckelpiga varje dag, med alla sina ben!?



Och den är alltid lika rund ändå!? :-)

/AnnaKK





(Fotoinfo: Brännvidd 195 mm. Bländare 5,6. På objektivet satt Canon Close-up Lens 500D).







Kommentarer
Postat av: Lizaloop

hehe bra filosofi där! Nyckelpigan får bli min förebild...!

2010-05-10 @ 09:50:16
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Malin B

När jag var liten var jag väldigt facinerad av just nyckelpigor. De är så fina.



Kasta stegräknaren, de fungerar ändå aldrig.

Jag går på tid istället...

2010-05-10 @ 09:59:13
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Sickan

Hahhaha,intressant teori! Den köper jag :P

Ha det bra!

2010-05-10 @ 11:09:41
URL: http://sickanochalltomkring.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Störtskön jämförelse med nyckelpigan, den får bli mitt ledord här i livet. ;)

Jättefin bilde på den lille.

Ha en fin dag.

2010-05-10 @ 12:31:25
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: mimmi

Ha ha .. det har du så rätt i :) den är lika rund och go ändå ;)

jag har också haft en sån stegräknare ..men oj så stressat jag blev av att kolla på den ..en gång .. gick och gick jag och trodde att jag hade gått många steg ..men precis som din .. så måste min har låst sig också ;)men det är klart ..det var innan jag började med mina foto promenader .. hm .. kanske man skulle testa en gång till ;)

kram

2010-05-10 @ 13:06:51
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: Lennart O

Hej! Släng stegräknaren! Den är bara ytterligare ett stress-och irritationsmoment. Däremot tror jag är bra att stå vid datorn i varje fall tidvis. Att sitta för mycket är inte bra för varken ryggen eller kroppen i övrigt. Det har jag märkt av!

Här har det varit trädgårdsarbete idag men som vanligt när jag är ute i trädgården dyker det alltid upp pratlystna grannar, så effektiviteten blir inte så hög. Men det kan ju vara trevligt att vara lite social ibland. En av grannarna har skaffat en sk robbotgräsklippare, som vandrar runt på gräsmattan och klipper gräset medan grannen går runt och föjer den som en hund av rädsla över att gräsklipparen ska ge sig av på egen hand.

Ha det fint!

2010-05-10 @ 15:17:25
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: annette

Stegräknare är ett kapitel för sig har jag märkt, hänger helt och hållet på vilka byxor jag har på mej.

Sitter byxorna så att stegräknaren hamnar precis på höftkammen så fungerar den klanderfritt, men hamnar den bara lite ovanför i midjan så räknar den nästan bara hälten av stegen.

Kanske lika bra att inrikta sig på nyckelpigans form istället;)

Ha en skön kväll!



annette

2010-05-10 @ 18:28:50
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: mimmi

nu har jag varit och köpt ett nytt objektiv :) ett Tamron och det skall täcka allt :) det var tydligen ett som man kan ha till Canon ...nikon ..sony så det var ju bra :) så nu slipper jag byta hela tiden när jag skall ta på olika motiv :)och då slippa de förbaskade fläckar man man få :)

2010-05-10 @ 18:51:18
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com
Postat av: ingrid

Håller med Annette, har stor betydelse hur den sitter. Midjan fungerar inte (ELLER där midjan nu skulle suttit..) Brukade ha min fäst i fickan.. Jag slet som ett djur för att få ihop över 8-10000 varje dag OCH rök på en kronisk hälseneinflammation.. Blä...

2010-05-10 @ 19:19:07
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Nollan

Jag är för stegmätare - anväder det mkt inom jobbet och ibland själv för att hålla koll på stegen. Den absolut bästa jag känner till är Keep Walking LS2000. Har hårdtestat några sådana både genom att faktiskt räkna 3000 steg manuellt och jämföra vad mätarna registrerade, samt genom att gå med två stycken - en på vardera sida under några dagar. Som någon redan nämnt är det dock viktigt hur de placeras, rakt ovanför höftleden är att rekommendera.



Här följer lite forskningen och rekommendationerna angående steg/dag om du skulle vara intresserad.

"Forskare från USA, Candada, Frankrike och Sverige har samarbetat kring nya riktlinjer för vuxna för hur många steg per dag man bör samla ihop för att inte gå upp i vikt. Gruppen har tidigare publicerat rekommedationer för barn 6-12 år, där flickor bör samla ihop 12000 och pojkar 15000 steg per dag.

Anders Raustorp vid högskolan i Kalmar är en av initiativtagarna till studien och ansvarig för den svenska delen. Han menar att det inte räcker med 10000 steg om dagen för män och för kvinnor under 40 år och betonar vikten av att använda validitetstestade stegmätare utan fliterfunktion. I studien används Yamax/KeepWalking LS2000. De nya rekommendationerna är än så länge preliminära i avvaktan på mer forskning: För kvinnor 18-40 och män 18-50 år krävs det 12000 steg per dag för viktkontroll. För män över 50 år och kvinnor 40-50 år krävs det 11000 steg, medan det för kvinnor 50-60 räcker med 10000. Kvinnor över 60 år kan nöja sig med 8000 steg om dagen för att behålla sin vikt. Studien, BMI-reference cut-points for pedometer-determined steps/day in adults, är publicerad i Journal of Phys Activity and Health 2008(5) Suppl I.S126-39"



Keep walking :)

2010-05-10 @ 20:29:55
URL: http://absolutanollpunkten.wordpress.com
Postat av: Anki N

Jo men de e konstigt, man tror alltid man går längre än man gör. De e kanske som i karriären?! Men jag hoppas jag går långt i livet endå. De e viktigast. Skämt o sidor. Vi går ju "timmarvis" med jyckarna, vi har inga stegräknare men en annan tjej gick samman som oss en gång, vi slog vad att de var över 10 000 steg den rundan - vi fick tji...snyft.

Kramiz Anki N

2010-05-10 @ 21:44:45
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Charlotta-Livet med leran

Knallröda kläder med svarta prickar - jaså, det är så man trollar bort bilringarna runt midjan. :D

Ska tänka på det nästa gång jag får shoppinglust (som om det skulle inträffa <:-o)

2010-05-10 @ 21:47:45
URL: http://livetmedleran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0