Vad duktiga ni var!! :-)


"Drontens" ena förälder är ganska säkert den här;



...som jag fotograferade i en lönn här hemma på tomten i förrgår. :-) Inget jättebra foto, men skarpögda ser iallafall att detta ÄR en ringduva. Som ni ganska mangrant gissade på!!

Vi har haft ett ringduvepar här hela våren, men var de har haft boet vet jag inte - men troligtvis i närheten av där jag hittade "Dronten"... För den lilla rackaren kan väl inte ha gått så värst långt!? :-)  

Undrar just hur det gick för den sen igår... Den verkade inte kunna flyga, så jag är ju lite rädd att jag ska hitta en hög med fjädrar på nån av mina fotopromenader idag... <:-I Grannen har katter, och räv finns det också i faggorna... Men förhoppningsvis gömde den sej på ett bra ställe sen igår, och lär sej flyga idag - eller senast i morgon! :-)



Den sena våren är verkligen en fördel när man vill fotografera fåglar, förresten! Det finns ju knappt några blad på träden som kan skymma dem!?



Sångare till exempel, brukar man ju nästan aldrig se, just för att de håller till inne i bladverken. Men denna härmsångare (tror jag iallafall att det är!?) har jag både sett och fotograferat flera gånger. :-) Ja, det kan väl rent av tänkas att det finns två, förresten, för hane och hona ser tydligen lika dana ut - men jag har bara sett en åt gången.



Trädkryparen däremot, håller sej mest på trädens stammar - så den är inte så svår att få syn på. Men man får vara snabb med kameran, för den snarare springer än kryper!! :-)

Äsch då... Nu har det börjat regna här, ser jag... Så trist!!! :-I

Sent i går eftermiddags började det åska, och plötsligt gick strömmen fast att åskan inte ens var nära. Mitt under VM-hockeykvartsfinalmatchen (vilket långt ord!!) mellan Sverige och Danmark - så det var illa!! ;-) Ett tag hade vi åskan nästan över oss, och då blixtrade det och dundrade ganska duktigt - men sen drog den österut. Stömmen fick vi tillbaka efter tre timmar...

Ifall det blir bra väder i helgen, vet jag precis var jag skulle vilja tillbringa några timmar; HÄR!!! :-)

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: anki

härliga bilder :) hoppas fågelungen klarar sej .. blev rejält med åska här med, sen hare det vräkt ner regn hela natten, men nu är det uppehåll men molningt, men solen tittar fram i alla fall. :)



ha en skön dag

2010-05-21 @ 09:12:36
URL: http://engstromsfoto.se
Postat av: ingrid

Jo, du gissa om mannen var "glad" inte för att strömmen gick MEN så här på landet är det urdragna kontakter, antenner och internet som gäller om man nu inte är ovanligt "stadd vid kassa"... Åskade i flera timmar

2010-05-21 @ 09:26:34
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Fågelungar kan vara bra på att gömma sig, och annars får vi hoppas att hans utseende skrämmer bort ev. förövare ;) Här åskade det också och det regnar idag med, men jag ska gå ut en sväng...det luktar ju så gott! :) Ha en skön dag idag!

2010-05-21 @ 09:41:03
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

Nu du, nu är dammen på plats, till veckan blir det växtinhandling :)

2010-05-21 @ 11:48:25
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Marianne

Nä fy för åska. Vi klarade oss i går men idag vetefanken. Jag tycker det börjar torna upp sig över sjön och då kan vi räkna med oväder.

Dina fågelbilder är jättefina. Jag skulle så gärna vilja se göken som kokoar här varje morgon. Men den vill inte gärna visa sig. Jag har faktiskt aldrig sett en gök på riktigt.

Nu blir det en sväng till affären, kanske det blir grilla av i kväll. Beror på vädret.

Ha de bra.

2010-05-21 @ 13:46:21
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Susanne

Nu jädrans så måste jag visst ut och fota fåglar känner jag :-)

2010-05-21 @ 19:05:38
URL: http://kandy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0